Sunday, January 21, 2007

ΠΟΡΙΣΜΑ ΕΣΥΠ ΚΑΙ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΑΡΘΡΟΥ 16(14.05.06)

ΠΟΡΙΣΜΑ ΕΣΥΠ ΚΑΙ ΑΝΑΘΕΩΡΗΣΗ ΑΡΘΡΟΥ 16

Εδώ και πολλά χρόνια η μεγάλη υποχρηματοδότηση του πανεπιστημίου και γενικότερα της εκπαίδευσης και η χείριστη διαχείριση των όποιων χρημάτων διατίθενται για αυτήν, είναι γεγονός. Εδώ και ενάμιση χρόνο η κυβερνητική πολιτική όσον αφορά το χώρο της εκπαίδευσης είναι ιδιαιτέρως σκληρή απέναντι στη φοιτητική και γενικότερα πανεπιστημιακή κοινότητα. Έχει συσταθεί η περίφημη επιτροπή των 8 σοφών η οποία έχει προτείνει σε συνεργασία με το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας 10 αλλαγές στο «Νόμο Πλαίσιο» οι οποίες μπορούν να χαρακτηριστούν μόνο ως αντιεκπαιδευτικές. Ποιο συγκεκριμένα, στις 28 Απριλίου κυκλοφόρησε επίσημα το τελικό πόρισμα της επιτροπής του Εθνικού Συμβουλίου (ΕΣΥΠ) για τα Ελληνικά Πανεπιστήμια. Η κυβερνητική εντολή ήταν η επιτροπή να ψάξει τον τρόπο με τον οποίο θα βελτιωθούν τα Ελληνικά πανεπιστήμια αλλά τα 10 σημεία όχι μόνο δε βελτιώνουν την εικόνα του αλλά τη χειροτερεύουν. Αναλυτικά ένα προς ένα τα 10 σημεία είναι:
1. Κατάργηση μεταγραφών εσωτερικού: η επιτροπή προτείνει κατάργηση των μεταγραφών σαν λύση στο πρόβλημα των υπεράριθμων φοιτητών των μεγάλων ιδρυμάτων (οι υπεράριθμοι φοιτητές είναι αποτέλεσμα έλλειψης εργαστηρίων, υποδομών και αιθουσών). Το μέτρο αυτό αποκλείει από τις σπουδές τα παιδιά των φτωχών οικογενειών που δεν «αντέχουν» να σπουδάζουν μακριά από το σπίτι, με δεδομένη τη μέχρι τώρα ανύπαρκτη φοιτητική μέριμνα και τη μελλοντική οριστική κατάργησή της
2. Περιορισμός στα έτη σπουδών – όχι στους αιώνιους φοιτητές: η επιτροπή προτείνει την παράταση του χρόνου κατά 50% της διάρκειας της κανονικής φοίτησης και τον εξοστρακισμό των φοιτητών από τις σχολές και την είσοδό τους στην ανεργία αν ξεπεράσουν αυτή τη χρονική διάρκεια (για τη σχολή μας 7,5 χρόνια). Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε πως υπάρχουν πολλοί φοιτητές που αναγκάζονται να διακόψουν τις σπουδές τους για λίγο είτε για να εργαστούν (και να μπορέσουν να φοιτήσουν) είτε για διάφορους άλλους λόγους. Οι φοιτητές αυτοί σε καμία περίπτωση δεν επιβαρύνουν οικονομικά το ίδρυμα. Ακόμα μία παράμετρος αυτής της πρότασης είναι η πρόβλεψη για δυνατότητα διεκπεραίωσης των σπουδών σε 2ν χρόνια για ειδικές περιπτώσεις, όπως μητέρες ανηλίκων, εργαζόμενους με αποδεδειγμένη πλήρη απασχόληση και ασφαλιστικά κάλυψη (κανένας όμως φοιτητής σήμερα δε δουλεύει σε θέσεις πλήρους απασχόλησης και με πλήρη ασφαλιστική κάλυψη)
3. Κατάργηση του ενός συγγράμματος - κατάργηση δωρεάν βιβλίων: η επιτροπή για το θέμα των βιβλίων, ίσως το μόνο δωρεάν πράγμα που έχει απομείνει στους φοιτητές, προτείνει να αντικατασταθεί η σημερινή δωρεάν διανομή συγγραμμάτων με την οργάνωση και λειτουργία σύγχρονων πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών. Αν λάβουμε υπόψη όμως τον προϋπολογισμό που ψηφίστηκε από τη σύγκλητο και τη δήλωση του πρύτανη πως τα χρήματα από το υπουργείο φτάνουν μόνο για ρεύμα και τηλέφωνο, γίνεται κατανοητό πως η παραπάνω πρόταση είναι εξωπραγματική.
4. Πρυτανικές εκλογές – καθολική ψηφοφορία των φοιτητών: η επιτροπή προτείνει η ψηφοφορία να γίνεται με αναγωγή στο ποσοστό συμμετοχής τους ή σε ποσοστό 50% του αριθμού των ψηφισάντων μελών ΔΕΠ (Διδακτικό Ερευνητικό Προσωπικό)
5. Κατάργηση πανεπιστημιακού ασύλου: μέχρι σήμερα υπήρχε η τριμελής επιτροπή ασύλου η οποία αποτελούνταν από έναν φοιτητή έναν καθηγητή και τον πρύτανη. Η άρση του ασύλου μπορούσε να αποφασιστεί, μόνο, ομόφωνα από την επιτροπή, διαφορετικά συγκαλούνταν σύγκλητος. Το πόρισμα προβλέπει την «αντικατάσταση της υφιστάμενης επιτροπής ασύλου από το πρυτανικό συμβούλιο. Το πρυτανικό συμβούλιο προτείνεται να λειτουργεί με αυξημένη πλειοψηφία 2/3 και το οποίο θα είναι υπεύθυνο για το πανεπιστημιακό άσυλο.
6. Περιορισμός (μέχρι 80) του αριθμού των φοιτητών στις αίθουσες διδασκαλίας για τα πολυάριθμα τμήματα. Το μέτρο αυτό μας βρίσκει σύμφωνους, αλλά ισχύει μόνο για τα πολυάριθμα τμήματα και απαιτείται χρηματοδότηση για να επιτευχθεί κάτι το οποίο είναι ανέφικτο.
7. όχι στους απόντες καθηγητές: αυτό θα γίνεται με αξιολόγηση του διδακτικού έργου των καθηγητών από τους μαθητές και ,με βεβαίωση από τον καθηγητή ότι στο τέλος του ακαδημαϊκού έτους για την ύλη που δίδαξε. Αυτό το μέτρο είναι η περίφημη αξιολόγηση και είναι ένα μέτρο μέσω του οποίου θέλουν να μας περάσουν ακόμα χειρότερα μέτρα μέσα στο πανεπιστήμιο.
8. Εισαγωγή οικονομικού διευθυντή (manager) στα πανεπιστήμια: ουδέν σχόλιον
9. Υποχρεωτική παρουσίαση των ΑΕΙ στο διαδίκτυο: ουδέν σχόλιον
10. Αναγνώριση του διπλώματος σπουδών πενταετούς διάρκειας (π.χ. πολυτεχνείο και γεωπονική) ως μεταπτυχιακού τίτλου: το μέτρο αυτό είναι παγίδα αφού τα μαθήματα του προπτυχιακού κύκλου σπουδών θα συμπτυχθούν στα 3 πρώτα έτη (ακολουθώντας το δόγμα της Μπολόνια και της Λυσσαβώνας), μην αφήνοντας το φοιτητή να πάρει ανάσα. Από ‘κει και πέρα θα υπάρχουν εξετάσεις εισαγωγής στα 2 επόμενα έτη που θα είναι ο μεταπτυχιακός κύκλος σπουδών όπου ο φοιτητής θα πληρώνει για να συμμετέχει.
Τέλος η επιτροπή προτείνει κατάργηση της φοιτητικής μέριμνας. Όταν κληθεί ένας φοιτητής να συμπληρώσει για οποιοδήποτε λόγω ένα έγγραφο σαν επάγγελμα δηλώνει φοιτητής. Για την περίοδο της φοίτησης υποτίθεται ότι ο φοιτητής δεν πρέπει να δουλεύει για να μπορεί να παρακολουθεί μαθήματα και το κράτος είναι υποχρεωμένο να του παρέχει δωρεάν σίτιση και στέγαση. Έτσι άτομα από οικονομικά ασθενέστερες οικογένειες να μπορούν να σπουδάζουν χωρίς να επιβαρύνουν της οικογένειά τους. Στη θέση της μέριμνας, σύμφωνα με το πόρισμα, θα γίνει «εισαγωγή ανταποδοτικών υποτροφιών» (με υποχρέωση επιτυχούς εξέτασης σημαντικού αριθμού μαθημάτων κάθε εξαμήνου). Αυτό σημαίνει ότι παύει η υποχρέωση του κράτους να στηρίζει τους οικονομικά αδύνατους φοιτητές και ότι θα τους υποχρεώνει να εργάζονται για να σπουδάζουν
Όλα αυτά η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να τα περάσει κατά το θερινό τμήμα της Βουλής και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού όπου η φοιτητική κοινότητα είναι αδρανής. Τελικός στόχος της κυβέρνησης είναι να ψηφιστεί η επόμενη βουλή ως αναθεωρητική για να αναθεωρήσει το άρθρο 16. Σύμφωνα με το ισχύον άρθρο, η δημόσια, δωρεάν παιδεία είναι υποχρέωση να παρέχεται από το κράτος σε όλους τους πολίτες και ότι το κράτος είναι υποχρεωμένο να χρηματοδοτεί τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης απαγορεύοντας την ίδρυση πανεπιστημίων από ιδιώτες. Πέρα από το γεγονός ότι με την αναθεώρηση του άρθρου θα μπορεί ο καθένας να ιδρύει ανώτατα ιδρύματα, το κράτος δε θα υποχρεούται πλέον να χρηματοδοτεί τα πανεπιστήμια αλλά ούτε και να παρέχει δωρεάν σίτιση και στέγαση στους φοιτητές. Έτσι ανοίγει ο δρόμος για την καταβολή διδάκτρων στα δημόσια ΑΕΙ, κάτι που γίνεται ήδη στα μεταπτυχιακά. Με το μέτρο αυτό η κυβέρνηση δημιουργεί πανεπιστήμιο 2 ταχυτήτων (για αυτούς που έχουν λεφτά και αυτούς που δεν έχουν) και ταξικό διαχωρισμό μέσα στο πανεπιστήμιο

No comments: